Op bezoek bij Gary Jenkins en Kathwren Jenkins.

Na ongeveer 2 jaar emailen met Kathwren en Gary was het eindelijk zover. Eline had zich naast haar professionele carrière als tekenaar al enkele jaren verdiept in verschillende technieken met olieverf, maar was vooral gefascineerd geraakt door de bloem-schilder techniek van Gary Jenkins.

Eindelijk gingen we de meester zelf en zijn vrouw die ook een ware kunstenares is ontmoeten. Het was een avontuurlijke reis via Atlanta. We kwamen 's nachts aan op het vliegveld van Phoenix, en na een taxi rit van twee uur waren we in Sedona. We hebben die week overnacht in een prachtig resort (Sky Ranche Lodge ) bovenaan een berg. Vanuit ons resort hadden we een prachtig uitzicht over de stad, en hebben we regelmatig op het terras uitkijkend over Sedona de avond afgesloten.

De volgende morgen hebben we kennis gemaakt met Gary en Kathwren Jenkins. Het was een hartelijke ontvangst en ze wilde ons ontzettend graag de omgeving laten zien en de prachtigste plekken waar ze regelmatig kwamen om te genieten van de rust en ruimte in Sedona. We zijn naar ‘The Capel of the Holly Cross’ geweest, we hebben fortex locations bezocht en heel veel plekken waar je een goed uitzicht had over de vele red rocks, zoals o.a. Coffeepot Rock, Bell Rock en Cathedral Rock. Kathwren wist veel te vertellen over de omgeving en ook over de filmsterren die in hun plaats wonen en gewoond hebben. Gary liep er een beetje brommend achteraan, maar had het ook heel gezellig.

Eline heeft Semi-private lessen gevolgd bij Gary en daarna nog privé lessen met hem alleen om de fijne kneepjes van het vak te leren. Hierbij ging het haar vooral om het maken van sterke composities en het gebruik van kleur waar Gary een meester in is. Ze kwam elke avond vol enthousiasme thuis met een twinkeling in haar ogen. Ik moest haar eerst even uit laten koeren voordat ik kon vertellen hoe mooi de omgeving eigenlijk was. En hoe ik een keer de weg kwijt geraakt ben op een gevaarlijke wandeltocht die ik niet alleen had mogen ondernemen van Eline. 'Straks lig je ergens in een ravijn en is er niemand in de buurt om je te redden!'

Toen ik haar op kwam halen vertelde Gary dat Eline werk van hem had uitgeveegd op een doek omdat het niet helemaal paste in de compositie en dat hij zoiets nog nooit had meegemaakt. Hij moest er erg om lachen. En later zei Gary 'she is not good, she is beyond good' en dat ze zoveel mensen kan verrijken met haar kennis en techniek. Ga les geven, start met workshops en geloof in jezelf zeiden Gary en Kathwren. En bij ons afscheid, zeiden ze nogmaals Eline je bent echt supergoed en dat mag je niet alleen weten maar ook laten zien. En dat was mooi om te horen van zo’n vakman als Gary en zijn vrouw Kathwren. Eline mocht naar huis met een goud-certificaat voor de Jenkins-techniek.

Zoals altijd was de tijd te kort maar ze hebben samen heel veel kunnen schilderen en leren. Dat was mooi om te zien. Het afscheid was dan ook voor beide wel zwaar en nadat we alle schilderijen die Eline gemaakt had hadden in gepakt voor de terugreis, heeft Gary ons naar ons resort gebracht.

Terwijl Eline schilderde, heb ik de omgeving verkend, veel gesport (hardlopen en mountainbike) en gewandeld en een toer gemaakt met de Pink Tours organisatie en Sedona. Een geweldige ervaring om in een jeep bijna stijl omhoog te rijden en weer naar beneden. Een prachtig omgeving, leuke gids en als je in Sedona bent, zou ik het zeker aanraden.

Samen hebben we elke avond heerlijk gegeten en genoten van de rust en de omgeving. Op onze laatste avond hebben we samen nog een fortex locatie bezocht en hebben we ook foto’s gemaakt waarop de orbs zoals zij dat noemen te zien zijn. Deze energieplekken worden door heel veel mensen bezocht en naast ons resort was zo'n locatie en op de weg naar beneden was er ook één.

Gary is al behoorlijk op leeftijd maar blijft voorlopig nog gewoon les geven in zijn nieuwe studio in Sedona.

Kijk ook naar de foto’s . groeten van Hilbert Roede en Eline Ulaen

Meer informatie over Eline Ulaen Art, haar eigenwerk en werk in opdracht, ga naar www.elineulaen.nl